امام زمان (عج) در پاسخ به نامه اهل ری بهترین عمل در ماه رمضان را
فراگرفتن مسائل شرعی و بهترین حاجت را طلب عاقبت به خیری از خداوند عنوان
فرمودند.
حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن معین شیرازی در گفتوگو با
ایسنا، با بیان اینکه «ماه رمضان ماه پر برکت و پرنعمت با پذیرایی الهی
است» به جریان نامه اهل ری به امام زمان (عج) در مورد بهترین اعمال و
بهترین خواسته و حاجت در ماه رمضان اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: در
زمان غیبت صغری اهل ری نامهای نوشتند و به شیخ صدوق پدر دادهاند و در آن
دو سوال از محضر امام عصر (عج) پرسیدند، یکی اینکه بهترین عمل در ماه
رمضان چیست و دوم اینکه بهترین حاجتی که در دعاهایمان بخواهیم چه حاجتی
است. شیخ صدوق نامه را گرفت و به بغداد رفت و توسط یکی از نواب اربعه خدمت
امام زمان(عج) نامه را تقدیم کرد و جواب گرفت. آن حضرت در جواب نامه
فرمودند «بهترین عمل در ماه رمضان فراگرفتن مسائل شرعی و آگاهی دینی و
بهترین حاجت طلب عاقبت به خیری از خداوند است».
وی با اشاره به
اینکه «باید از فرصت ماه رمضان برای خودسازی و متقی شدن استفاده کنیم»
گفت: خداوند در این ماه با نعمتهای معنوی و مادی پربرکت از بندگان خود
پذیرایی میکند به گونهای که نفس انسان روزهدار در این ماه تسبیح و خوابش
عبادت است و تلاوت یک آیه قرآن در این ماه مساوی با یک ختم قرآن در غیر
ماه رمضان است.
اشاره:
انتظار ظهور امام مهدى (عج) یا به تعبیر دیگر انتظار فرج آل محمد صلی الله علیه و آله در آموزههاى دین اسلام از اهمیت و جایگاه بسزایى برخوردار است، اما این مفهوم خود مصداقى از مفهوم عام «انتظار فرج» یا امید به آینده است که در روایات اسلامى بر آن تاکید فراوانى شده است .مکتب اسلام با هدف زنده نگهداشتن روحیه تلاش و پشتکار در فرد و جامعه اسلامى بر امیدوارى نسبت به آینده و انتظار فرا رسیدن گشایش از سوى خدا سفارش بسیارى کرده و مؤمنان را از هرگونه یاس و ناامیدى برحذر داشته است .
در این مقاله تلاش شده که با بررسى مفهوم عام و خاص انتظار و امید به آینده ریشههاى فطرى این مفهوم و نقش سازنده آن در فرد و اجتماع را روشن سازد .
ادامه مطلب ...
اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ
وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین
.........................................................
بار الهادر این روز از ماه رمضان مرا در روزه داری حقیقی
و عبادت خالصانه ات یاری نما
مرا از لغزشها و گناه, بدورم , دار
یاد و نامت را بدوام, روزیم گردان
به حق توفیق خدایی ات
ای هدایتگر گمراهان
..............................................................................
به یقین مسیر بندگی و خدا دوستی را عنایت لازم است
عنایت و مهری که رفیق این راه گردد, ضمانت دستیابی به قله های نور است.
عبادتی در خور مقام کبریایی اوست, که بیش از ادب مناسک
فهم حقایق را لازم دارد.
معرفتی راهگشا
این معرفت و صوم وصلات عاشقانه
نمایه جایگاه زیبای خلافت اللهی است
وبه یقین آنکه را توفیق , رفیق و یار گردد,
در حیرانی ها , نجات همراه او شود.
رهایی از نفس سرکش و شیطان اغواگر.
و همه به لطف و مهر
مهربان ترین ها
که چراغ راه تاریک دنیا ی پرخطر است نصیب می گردد.
اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ
وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ
سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ.
......................................................................................
بار خدایا
در این روز مرا به نفس سرکشم, وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو, روم
ومرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن
مرا از موجبات ناخرسندیت, بر کنار بدار
به حق مهربانی و نعمت نوازیت
ای نهایت آرزوی مشتاقان
......................................................................................
نفس سرکش و خدای نا کرده شیطان درون ما آنروز طغیانگر شود
که احساس بی نیازی کند
روزی که باوری غلط در او رسوخ کند که خود از برای خودت
صاحب عزت و غنایی
و چه کس به واقع تواند بانگ برآورد , که مرا نیازی به معبود مهربان نیست
آنکه رضایتش کمال بندگی است ,هموست که جز او را
بندگی نشاید
و دوری از دایره مهر و رضایتش سقوط در ورطه بی پناهی است
و تو ای برترین تکیه گاه بندگان ,مرا یاری نما, که تلاشم در جلب
خشنودیت باشد
و زندگی بی طعم خوش بندگی, بالاترین کیفر روزگار حیات است
ای معبود زیبای من
مرا لحظه ای به نفسم وامگذار