سلام بر حسین و اربعینش، سلام بر اربعین و زائرانش! و سلام بر اندوه های دل آنان که به سوغات بر مزار کشتگان، عشق بردند و به مویه نشستند. به شوق زیارت صحن و سرای جان فزایت، اربعین شهادتت را به سوگ می نشینیم، یا حسین!
اربعین از رازهای هستی است و اربعین حسین (ع) روز بسط لطف اوست بر پیروان و دوستدارانش. و در مقام حسین (ع) همین بس که در زیارت اربعینش خطاب به جدشان محمد مصطفی (ص) و پدر بزرگوارشان حضرت علی (ع) و مادر گرامیشان فاطمه (س) میگوییم که خداوند عزاداری شما را در رثاء حسین (ع) فبول فرماید.
اربعین در فرهنگ عاشورا
در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین شب شهادت حسین بن علی(ع) گفته میشود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است. از سنتهای مردمی گرامی داشت چهلم مردگان است، که به یاد عزیز فوت شده خویش، خیرات و صدقات میدهند و مجلس یاد بود بر پا میکنند، در روز بیستم صفر نیز، شیعیان، مراسم سوگواری عظیمی را در کشورها و شــــهرهای مختلف به یاد عاشورای حسینی بر پا میکنند. عاشقان و پیروان آن امام، در سحال اســـــرار اربعین به ذکر پرداخته و باران اشکبار چشم خویش را با مظلومیت حسین و یارانش پیوند می زنند. این راه، راه تداوم عشق است و بی گمان هیچگاه بی رهرو نخواهد بود.
نخستین اربعین
در نخستین اربعین شهادت امام حسین (ع)، جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی موفق به زیارت تربت و قبر سید الشهدا شدند. بنا به برخی نقلها، در همان اربعین، کاروان اسرای اهل بیت (ع) دربازگشت از شام و سر راه مدینه، از کربلا گذشتند و با جابر دیدار کردند. البته برخی از مورخان نیز آن را نفی کرده و نپذیرفته اند، از جمله مرحوم محدث قمی در «منتهی الامال» دلایلی ذکر میکند که دیدار اهل بیت از کربلا در اربعین اول نبوده است. به هر حال، تکریم این روز و احیای خاطره غمبار عاشورا، رمز تداوم شعور عاشورایی در زمانهای بعد بوده است.
اربعین و عرفان
اربعین از رازهای هستی، خصوصیت عدد چهل و اسرار نهفته در آن براى ما روشن نیست. البته چه بسا، با توجه به ویژگى هاى انسان، «چهل بار» تکرار یک رفتار پسندیده موجب ملکه معنوى و تعمیق آن رفتار و قابلیت نزول فیض خاص خداوند مى شود. در فرهنگ اسلامى هم عدد چهل (اربعین) جایگاه ویژه اى دارد. چله نشینى براى رفع حاجات، حفظ کردن چهل حدیث، اخلاص چهل صباح، کمال عقل در چهل سالگى، دعا براى چهل مؤمن، از این نمونه هاست.
آمده است که چون حضرت موسی (ع) را قابل استماع کلام بی واسطه خداوند میکردند چهل روز به خلوت فرستادند و خداوند فرمود: «... و اذا واعدنا موسی اربعین لیله »
پیامبر حکیم (ص) فرمود:
« من اخلص لله اربعین یوماً فجر الله ینابیع الحکمة من قلبه على لسانه»: هر کس چهل روز فقط براى خداوند تعالى اخلاص چشمه های خداوند ورزد حکمت را از قلبش بر زبانش جارى مى سازد.»
صاحب مرصاد العباد، عارف نامی نجم الدین شیرازی نیز گفته است: "و عدد اربعین را خاصیتی است در استکمال چیزها که اعداد دیگر را نیست." چنانکه در حدیث صحیح آمده است:
ان خلق احدکم بجمع فی بطن امه اربعین یوما ثم یکون علقه مثل ذلک.
و خواجه علیه السلام ظهور چشمه های حکمت از دل بر زبان را اختصاص اخلاص اربعین صباحا فرموده است، و حوالت کمال تخمیر طینت آدم علیه السلام به اربعین صباحا کرد و از این نوع بسیار است."
اینک قریب چهل روز از غروب غم فزای شهادت شقایقها میگذرد؛ و اینک از صدای
نحص شلاق خزان بر پیکر آلالهها، اربعینی میگذرد و اسارت، سیلی، غربت،
فریاد و بیدارگری سهم حاملان پیغام قاصدک های عترت و عظمت شد.
از
آن روز تا امروز چهل روز در سوگ ابرمردی نشستیم که حیات اسلام مدیون رگهای
پاره پاره اوست. قصه سر و نیزه، قصه لبهای خونین و قرآن، قصه سیلی و صورت
گلگون کودک غمگین و تمام حقیقت هایی که هر سال از پرده چشمان ما می گذرد
را شنیده ایم.
اربعینی با دختر کوچک حسین (ع) مهر را در آغوش
گرفتیم، ناله زدیم، درد دلها گفتیم و شکوهها روانه کردیم. اربعینی از عمق
جان، فریاد یا حسین کشیدیم، بر سینه زدیم و خنده را حرام کردیم.
کربلا؛
این خارستان خشک و بیآب، دریای انسانیت و کمال است، اقیانوس بی کرانهای
است که در آن گوهر همه عظمتها و خوبیها به رنگ مظلومیت، یافتنی است؛ اما
غواص قهار میطلبد. و هر کدام به فراخور حالمان از کربلا، محرم، عاشورا و
اربعین، برداشتی داریم و بر اساس آن قضاوتی ....
در زیارت اربعین
پیرامون فلسفه آن آمده است: و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک عن الجهاله و
حیرهالظلاله: حسین علیه السلام خون قلبش را به آستان الهی هدیه داد تا
بندگان را از ظلمت جهل و نادانی و حیرت گمراهی رهایی بخشد.
و شیعه
همیشه و در تمامى روزهاى سوگوارى حضرت سیدالشهداء علیه السلام و از آن
جمله روز اربعین آن حضرت، در زیارت و اقامه ماتم و عزادارى کوتاهى نکرده و
از اینجاست که امام حسن عسکرى علیهالسلام زیارت اربعین را از علایم
ایمان شمرده است.
آرى، تنها زیارت اربعین سیدالشهداء علیه السلام
است که مؤمن خالص را از دیگران تمیز مىدهد، و دوستان اهل بیت علیهم
السلام را از غیر آنان جدا مى کند. و مؤمن واقعى کسى است که نگذارد آثار
نهضت حسین علیه السلام فراموش شود و در قدردانى و شرکت در هدف آن حضرت
کوتاهى نورزد.
پیروان و دوستان امام حسین علیه السلام امیدوارند
تا از این طریق مشمول این حدیث نبوى شوند که جابر بن عبدالله انصارى - از
صحابه رسول خداصلى الله علیه و آله و سلم و نخستین زائر قبر حضرت
اباعبدالله در اولین اربعین سیدالشهداء روایت کرده است: «کسى که قومى را
دوست دارد با آنها محشور مى شود و کسى که عمل قومى را دوست دارد با ایشان
شریک مىباشد».
دلهایمان بیتاب سالار شهیدان، و چشمانمان بر مظلومانه ترین شهادت تاریخ همواره درخشان و بارانی باد.
آیتالله العظمی صافی گلپایگانی در پاسخ به سوالی، دیدگاه خود را درخصوص تشرف و تقرب به حضرت ولی عصر(عج) بیان کرد.
متن سوال مطرح شده و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:
سوال:
سلام علیکم. با توجه به راههایی که بزرگان برای دیدار آقا امام زمان(عج)
گفتهاند و ما خواندهایم، دوست داشتم از زبان مبارک شما پدر مهربانم
بهترین توصیه و مطلبی خاص و راهگشا برای دیدار حضرتش بدانم. ملتمس دعای
خیرتان هستم. خدا شما و ما را از یاران واقعیاش قرار دهد.
پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم. علیکم السلام و رحمه الله. آنچه برای یک شیعه
منتظر باید اهمیت داشته باشد، تقرب معنوی و روحانی به آن حضرت است. چه بسا
اشخاصی که در زمان حضرت رسول اکرم ـ صلیالله علیه و آله ـ و حضرات ائمه
معصومین علیهمالسلام در ظاهر خدمت آن بزرگواران میرسیدند ولی هیچ سنخیتی
با آنان نداشتند و بلکه با دستورات آنان مخالفت میکردند.
بههرحال
بهترین راه برای تقرب و کسب رضایت حضرت بقیه الله الاعظم ـ عجلالله تعالی
فرجه الشریف ـ انجام فرایض دینی و واجبات الهی و دوری از محرمات و خدمت به
مردم مستمند و نیازمند و رفع حوایج شیعیان آن حضرت و امر به معروف و نهی
از منکر میباشد و باید همیشه برای تعجیل در فرج موفورالسرور آن یگانه
دوران و ذخیره پیامبران دعا کرد. انشاءالله تعالی موفق باشید.