دوران 8 ساله دفاع مشروع امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از مرزهای عزت و شرف این رمز و بوم، به مثابه یکی از حساسترین و بارزترین برهههای حیات راستین این ملت، همچون نگینی تابناک، تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان میدرخشد.
دفاع امت اسلامی ایران در برابر تجاوز همهجانبه دشمنان اسلام، در تاریخ افتخار آفرینی مبارزات حقطلبانه، یک ملت سترگ، فروزان خواهد بود. پایداری ایران اسلامی که برخاسته از روح وحدت و ایمان بود، در سایه هدایتهای امام خمینی (ره) شکل گرفت و باعث احیای یک مکتب سازنده و نهضت های آرمانگرا و ایدئولوژی جهانگیر شد.
دفاع مقدس ما در زمینههای مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و ...
توانست معادلات جهانی معمول را بر هم زند و تحلیلهای مادی دنیاپرستان را
نقش بر آب سازد. این حادثه عظیم، بی شک در یاد ملت ایران خواهد ماند و غرور
و سرافرازی و حماسه آفرینی را در نسلهای بعد بر جای خواهدگذاشت.[باز خوانی تاریخ جنگ]
جنگ تحمیلی عراق
علیه ایران، 2887 روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال صورت
گرفت که 793 روز حمله از سوی رزمندگان اسلام بود و 207 روز از سوی ارتش
متجاوز بعثی. [آشنایی با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران]
در طول جنگ شمار 381 هزار و 680 نفر از نیروهای دشمن کشته و یا زخمی شدند و 72 هزار نفر به اسارت نیروهای اسلام در آمدند. در این 8 سال 371 فروند هواپیما و 82 فروند بالگرد دشمن منهدم شد. 1700 دستگاه تانک و نفربر، 480 قبضه توپ و 3هزار و 363 دستگاه خودرو نظامی به غنیمت ایران در آمد و و 5هزار و 758 دستگاه تانک و نفربر، 532 قبضه توپ و 5هزار و 152 دستگاه و خودرو نظامی دشمن منهدم گردید.
مقاومت رزمندگان اسلام سبب شد تا ذخایر ارزی عراق که در ابتدای جنگ، حدود 30میلیارد دلار بود، پس از شکست در عملیات بیتالمقدس و فتح خرمشهر به صفر برسد و پس از پایان جنگ، این کشور بیش از 70میلیارد دلار بدهی داشته باشد.
آیت الله مجتبی تهرانی با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) در مورد رفع
گرفتاری ها گفت: ما روایات مختلفی در این باب داریم که وقتی انسان در
گرفتاری قرار میگیرد، چه ذکری بگوید که حضرت(ع) در این حدیث بر ذکر
«یارئوف و یارحیم» تأکید می فرماید.
به مناسبت دهه کرامت و ایّام ولادت امام رئوف علی بن موسی
الرضا(ع) حدیثی از امام هشتم(ع) به شرح آیت الله مجتبی تهرانی در پی می
آید:
رُوِی عن اباالحسن الرضا(علیهالسلام) قال: رَأَیْتُ
أَبِی(علیهالسلام) فِی الْمَنَامِ فَقَالَ یَا بُنَیَّ إِذَا کُنْتَ فِی
شِدَّةٍ فَأَکْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ یَا رَئُوفُ یَا رَحِیمُ وَ الَّذِی
نَرَاهُ فِی النَّوْمِ کَمَا نَرَاهُ فِی الْیَقْظَةِ
در روایتی از امام هشتم(ع) منقول است که حضرت فرمودند: من در خواب پدر
بزرگوارم یعنی موسیبنجعفر(ع) را دیدم؛ «رَأَیْتُ أَبِی(ع) فِی الْمَنَامِ
فَقَالَ»، پدرم فرمود: «یَا بُنَیَّ»؛ ای فرزند من، «إِذَا کُنْتَ فِی
شِدَّةٍ»؛ آنگاه که در شدّت و سختی قرار گرفتی، «فَأَکْثِرْ مِنْ أَنْ
تَقُولَ»، زیاد این ذکر را بگو : «یَا رَئُوفُ یَا رَحِیمُ».
بعد حضرت میفرماید: «وَ الَّذِی نَرَاهُ فِی النَّوْمِ کَمَا
نَرَاهُ فِی الْیَقْظَةِ»؛ امام هشتم(ع) به قول ما، دفع دخل مقدّر میکند
که نگویی: آقا خواب دیده. لذا حضرت میفرماید: آنچه را که ما در خواب
میبینیم مثل آن چیزی است که در بیداری میبینیم. تعبیر عجیبی است. «وَ
الَّذِی نَرَاهُ فِی النَّوْمِ کَمَا نَرَاهُ فِی الْیَقْظَةِ»؛ یعنی شبهه
ای در آن نیست.
ما روایات مختلفی در این باب داریم که وقتی انسان در گرفتاری قرار
میگیرد، چه ذکری بگوید. یکی از آنها همین ذکر است. حتّی حضرت برای این
ذکر سقف هم نمیگذارد که چه تعدادی بگو. بلکه میفرماید: خطاب به خداوند
زیاد بگو: «یَا رَئُوفُ یَا رَحِیمُ». یعنی اگر خدا را به این نام بخوانی،
شدّت و سختیات بر طرف میشود.
در روایت دیگری از امیرالمؤمنین(ع) منقول است که حضرت فرمودند:
در شدّت و سختی بگو: لا حَولَ و لا قُوّة إلّا بِاللهِ العَلِیِّ العَظیم.
چه بسا به قول ما در این دو روایت یک جنبههای ذوقی هم باشد که چون یکی از
القاب امام هشتم(ع)، رئوف است، پدر بزرگوارش به پسرش سفارش میکند که وقتی
در شدّت گرفتار شدی، ذکر «یَا رَئُوفُ یَا رَحِیمُ» را بگو. لذا چون یکی
از القاب امام هشتم(ع) رئوف است، «یَا رَئُوفُ» را بر «یَا رَحِیمُ»، مقدّم
می دارد و میفرماید موجب گشایش در کارهایتان میشود.
میلاد بانوی مهر و وفا، مظهر جود و سخا، حضرت معصومه علیهاالسلام مبارک باد . . .
به یمن میلادت، ذره ذره نور میشویم و قطره قطره حضور
و دل را به سرای کرامتت دخیل میبندیم تا در روز مقدس تولد تو با دستهای پاکت تطهیر شویم . . .
بانویم معصومه علیهاالسلام
میلادت، نور به چشمها میپاشد و سرور به دلها
و رایحه بهشتیات، مشام دل را با عطر خوش حضور مینوازد
میلادت مبارک
ادامه مطلب ...نام مقدس: فاطمه کبری
لقب شریف: معصومه علیهاالسلام
پدر بزرگوارش: حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام
مادر گرامی¬اش: حضرت نجمه خاتون
ولادت باسعادت: اول ذیقعده الحرام 173 هـ.ق
محل ولادت: مدینه منوّره
ورود به قم: 23 ربیعالمولود 201 هـ.ق
هدف از مسافرت: دیدار برادر خود علی بن موسی الرضا علیهالسلام که در خراسان بود.
رحلت یا شهادت جانگداز: دهم ربیعالثانی 201 هـ.ق (بنا به قول معتبر)
سنّ مبارک: 28 سال
محل عبادتش در قم: بیتالنّور (واقع در میدان میر «قم»)
پاداش زیارت آن حضرت: بهشت برین
در کتاب تحفة المظفریه فی تذکرة اولاد الائمة در شرح اولاد حضرت امام همام موسی الکاظم علیهالسلام ذکر شده که در ثواب زیارت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام مدفونه در قم، چهار حدیث از سه امام وارد شده است.
1- از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام که میفرماید: به درستی که از برای خداوند تعالی حرمی است که او مکه است، و از برای حضرت رسول صلی الله علیه وآله حرمی است که او مدینه است، و از برای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام حرمی است که او کوفه است، و از برای ما اهل بیت حرمی است که او قم است. زود است دفن شود در او زنی از فرزندان من که اسم او فاطمه است: «من زارَها وَجَبت له الجنّة(1)؛ کسی که زیارت کند او را، بهشت بر او واجب است»، و در خبر دیگری آمده است: «اِنَّ زیارتها تعادل الجنّة.»(2)
2- از حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام در جواب سعد بن سعد که سؤال میکند از فاطمه دختر موسی بن جعفر علیهماالسلام، میفرماید: «من زارها فله الجنة»(3)؛ کسی که زیارت کند او را به بهشت میرود.
3- نیز از آن حضرت است که میفرماید به سعد، از ما نزد شما قبری است؟ عرض میکند: بلی، پدر و مادرم به فدای تو باد! فاطمه دختر موسی بن جعفر است؟ میفرماید: «من زارها عارفاً بحقها فله الجنة»(4)؛ کسی که با معرفت و شناخت ایشان را زیارت کند، پاداشش بهشت است.
4- حضرت امام محمد تقی علیه السلام میفرماید: «من زار عمّتی بقم فله الجنّة»(5)؛ کسی که زیارت کند عمه مرا در قم، بهشت برای او است.
پینوشتها:
1- بحارالانوار، ج 48، ص 316 - 317.
2- مفاتیح الجنان، ص 1023؛ بحار، ج 48، ص 317.
3- بحارالانوار، ج 48، ص 316 - 317.
4- بحارالانوار، ج 48، ص 316 - 317.
5- همان، ج 102، ص 265 - 266.
منبع:
شرح احوال حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام و امامزادگان شهر قم، تألیف شیخ محمدجواد شاه عبدالعظیمی .