نخستین تخریب قبور مطهر ائمهی بقیع به دست وهابیان سعودی در سال 1220
هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودیها توسط حکومت عثمانی رویداد، پس از
این واقعهی تاریخی - اسلامی با سرمایهگذاری مسلمانان شیعه و بهکاربردن
امکانات ویژهای، مراقد تخریبشده به زیباترین شکل بازسازیشد و با ساخت
گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی
-سیاحتی مسلمانان تبدیلشد.
یکی از گردشگران انگلیسی پس از بازسازی
بقیع، ضمن توصیف اماکن زیارتی مدینهی منوره در اینباره میگوید: مدینه در
سال 1387 تا 1388 و قبل از انهدام مجدد توسط وهابیان سعودی، شبیه استانبول
و شهرهای بسیار زیبای سیاحتی جهان بازسازیشدهبود.
دومین تخریب بقیع
دومین
و درواقع دردناکترین حادثهی تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال 1344
و پس از رویکار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوطمیشود؛ سالی که
وهابیان به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر
ائمه و اهلبیت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله و سلم) را مورد دومین هجوم
وحشیانهی خود قراردادند و بقیع را به مقبرهای ویرانشده و در واقع مهجور
و ناشناخته تبدیلکردند.
«ایلدون رتر»، یکی از گردشگران غربی در
اینباره میگوید: با دومین تخریب قبور ائمهی بقیع در مدینهی منوره مراقد
مطهر ائمه(علیهالسلام) بهشدت ویرانشد و وهابیون در این تخریب، شکل
ظاهری مقبرهها و گنبدهای این قبور را دگرگونکردند.
براساس منابع و
شواهد تاریخی، وهابیان سعودی تنها به تخریب قبور بقیع اکتفانکردند، بلکه
بارها به تخریب مرقد بیامبر(صلیاللهعلیهوآله و سلم) نیز اقدامکردند که
با واکنش گستردهی مسلمان جهان مواجهشده و از این توطئهی ضد اسلامی
دستبرداشتند.
«لویس پورخارت»، یکی از گردشگران سوییسی که پس از تشرف
به اسلام خود را ابراهیم نامیدهاست، در اینباره میگوید: با توجه به مقام
ائمه و صحابهی دفنشده در بقیع، این قبرستان فضایی بسیار کوچک دارد و در
مقایسه با اماکن زیارتی دیگر کشورهای شرقی بهویژه عربستان، به صورت تلی از
خاک و سنگ، نگاه هر بینندهای را به خود جلبمیکند.
پورخات دربارهی
کوه احد نیز میگوید: در مسجد احداثشده در دل این کوه، قبر حمزه، عموی
پیامبر و دیگر شهدای احد همچون «مصعببن عمیر»، «جعفربن شماس»
و«عبداللهبن جحش» دیدهمیشود که وهابیان این مسجد و قبور دوازده تن از
شهدای احد و صحابهی بیامبر را نیز تخریبکردهاند.
قبرستان بقیع قبل از تخریب
قبرستان بقیع قبل از تخریب شامل مقبره چهارتن از ائمهی اطهار و قبر گمشده ی بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است، هرچند که در روایت آمدهاست که امیرالمومنین حضرت علی(علیهالسلام) پس از شهادت دخت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله و سلم) پیکر پاک و مطهر ایشان را برای دفن به اماکن متعددی همچون بقیع، مسجد پیامبر(صلیاللهعلیهوآله و سلم) و خانهی خود حملکردند.
تلاش برای مرمت قبور بقیع
البته روایت است
که قبر بانوی دو عالم مخفی ماندهاست و مخفیماندن قبر آن بزرگوار تا روز
قیامت، بیانگر سند مظلومیت ایشان در طول تاریخ است و انشأالله با ظهور
حجت خدا بر زمین مشخصخواهدشد.
بسیاری از علما، فقها، شیعیان و حتی
رهبران سیاسی، همواره برای مرمت و بازسازی بقیع تلاشکردهاند که در این
میان «آیت الله حسن شیرازی(قدس سره)» بیش از سایر علما در این راه
گامبرداشتهاست و دیدارها و گفتوگوهای متعددی با مقامات عربستانی و
ارائهی سندها و مدارک مبنی بر ساخت و بازسازی قبور ائمهی بقیع از جملهی
اقدامات این عالم بزرگ شیعی بودهاست، اما همواره موانع هدایتشده از سوی
وهابیان سعودی این تلاش را عملی نکردهاست.
آیت الله شیرازی در کتاب
خود با نام «تلاش برای بازسازی بقیع» آوردهاست: در زیارتهای متعدد خود از
قبرستان بقیع و بهجاآوردن مناسک حج در عربستان، ضمن دیدار با مقامات و
علمای سعودی و فشار بر آنان برای ساخت قبور بقیع، تنها با وعدههای آنان
مواجهشده و برخی گروههای عراقی با دادن پاداش و رشوه از عملیکردن این
وعدهها جلوگیریکردند.
«آیتالله سید مرتضی قزوینی» در مراسم نخستین
سالگرد ارتحال آیتالله شیرازی در حسینیهی رسول اعظم لندن با اشاره به
تلاشهای آن مرحوم گفت: «محمد سرور الصبان»، رییس انجمن جهان اسلام به بنده
اعلامکرد، تغییرات جزیی در اطراف بقیع حاصل تلاشهای آیتالله شیرازی و
برادر بزرگوار ایشان بودهاست.
در خاتمه با توجه به اقدامات ضداسلامی و
روزافزون وهابیان سعودی برضد شیعیان، این سوال مطرحاست که آیا وهابیان
هرگز نسبت به مصالح عظیم جامعهی مسلمانان اندیشیدهاند؟! آیا آنها به فکر
جلوگیری از نفوذ استعمارگران در کشورهای اسلامی بودهاند؟! آیا آنها در
برابر نفوذ صهیونیستها در سرزمینهای اسلامی واکنش نشان دادهاند؟ آیا
اینقدر که از بوسیدن قبر پیامبر خدا(صلیاللهعلیهوآله) عصبانی میشوند،
از محاصرهی اقتصادی کشورهای اسلامی، ناراحتمیشوند؟!!