ولادت و
حسب و نسب
بنا بوشته مورخین ولادت
على علیه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سىام عام الفیل
بطرز عجیب و بی سابقه
اى در درون کعبه یعنى خانه خدا بوقوع پیوست،محقق دانشمند حجة
الاسلام نیر گوید:
اى آنکه حریم کعبه
کاشانه تست
بطحا صدف گوهر یکدانه تست
گر مولد تو بکعبه آمد چه عجب
اى نجل خلیل خانه خود خانه تست
پدر آنحضرت ابو طالب
فرزند عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن
هاشم بود بنا بر این على علیه السلام از هر دو طرف هاشمى نسب است
شیخ صدوق و فتال
نیشابورى از یزید بن قعنب روایت کردهاند که گفت من با عباس بن عبد
المطلب و گروهى از عبد
العزى در کنار خانه خدا نشسته بودیم که فاطمه بنت اسد مادر امیر
المؤمنین در حالیکه نه ماه باو آبستن بود و درد مخاض داشت آمد و گفت
خدایا من بتو و بدانچه از رسولان و کتابها از جانب تو آمدهاند ایمان
دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق میکنم و اوست که این بیت عتیق را
بنا نهاده است بحق آنکه این خانه را ساخته و بحق مولودى که در شکم من
است ولادت او را بر من آسان گردان ، یزید بن قعنب گوید ما بچشم
خوددیدیم که خانه کعبه از پشت(مستجار) شکافت و فاطمه بدرون خانه رفت و
از چشم ما پنهان گردید و دیوار بهم بر آمد چون خواستیم قفل درب خانه را
باز کنیم گشوده نشد لذا دانستیم که این کار از امر خداى عز و جل است و
فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد و در حالیکه امیر المؤمنین علیه السلام
را در روى دست داشت گفت من بر همه زنهاى گذشته برترى دارم زیرا آسیه
خدا را به پنهانى پرستید در آنجا که پرستش خدا جز از روى ناچارى خوب
نبود و مریم دختر عمران نخل خشک را بدست خود جنبانید تا از خرماى تازه
چید و خورد(و هنگامیکه در بیت المقدس او را درد مخاض گرفت ندا رسید که
از اینجا بیرون شو اینجا عبادتگاه است و زایشگاه نیست) و من داخل خانه
خدا شدم و از میوههاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم
بیرون آیم هاتفى ندا کرد اى فاطمه نام او را على بگذار که او على است و
خداوند على الاعلى فرماید من نام او را از نام خود گرفتم و بادب خود
تأدیبش کردم و او را بغامض علم خود آگاه گردانیدم و اوست که بتها را از
خانه من میشکند و اوست که در بام خانهام اذان گوید و مرا تقدیس و
تمجید نماید خوشا بر کسیکه او را دوست دارد و فرمانش برد و واى بر کسى
که او را دشمن دارد و نافرمانیش کند.
علماى بزرگ اهل سنت نیز
در کتب خود بهمین مطلب اشاره کردهاند و محمد بن یوسف گنجى شافعى با
تغییر چند لفظ و کلمه در کفایة الطالب چنین مینویسد که در پاسخ تقاضاى
ابوطالب ندائى برخاست و این دو بیت را گفت.
یا اهل بیت المصطفى
النبى
خصصتم بالولد الزکى
ان اسمه من شامخ العلى
على اشتق من العلى
و در بعضى روایات آمده
است که فاطمه بنت اسد پس از وضع حمل(پیش از اینکه بوسیله نداى غیبى نام
او على گذاشته شود) نام کودک را حیدر نهاد و هنگامیکه او را قنداق کرده
بدست شوهر خود میداد گفت خذه فانه حیدرة و بهمین جهت آنحضرت در غزوه
خیبر بمرحب پهلوان معروف یهود فرمود:
انا الذى سمتنى امى حیدرة
ضرغام اجام و لیث قسورة
على
علیه السلام هنگام بعثت
سبقتکم الى الاسلام طفلا صغیرا ما
بلغت اوان حلمى
پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم از
دوران جوانى غالبا از اجتماع پلید آنروز کناره گرفته و بطور انفراد
بتفکر و عبادت مشغول بود و در نظام خلقت و قوانین کلى طبیعت و اسرار
وجود مطالعه میکرد،چون به چهل سالگى رسید در کوه حرا که محل عبادت و
انزواى او بود پرتوى از شعاع ابدیت ضمیر او را روشن ساخته و از کمون
خلقت و اسرار آفرینش دریچهاى بر خاطر او گشوده گردید،زبانش بافشاى
حقیقت گویا گشت و براى ارشاد و هدایت مردم مأمور شد.محمد صلى الله علیه
و آله و سلم از آنچه میدید بوى حقیقت میشنید و هر جا بود جستجوى حقیقت
میکرد،در دل خروشى داشت و در عین حال زبان بخاموشى کشیده بود ولى سیماى
ملکوتیش گویاى این مطلب بود که:
در اندرون من خسته دل ندانم چیست
که من خموشم و او در فغان و در غوغا است
مگر گاهى راز خود بخدیجه میگفت و از غیر او پنهان داشت خدیجه نیز وى را
دلدارى میداد و یارى میکرد.چندى که بدین منوال گذشت روزى در کوهحرا
آوازى شنید که (اى محمد بخوان) !
چه بخوانم؟گفته شد:
اقرا باسم ربک الذى خلق،خلق الانسان من علق،اقرا و ربک الاکرم،الذى علم
بالقلم،علم الانسان ما لم یعلم...
اما انتشار چنین دعوتى بآسانى ممکن نبود
زیرا این دعوت با تمام مبانى اعتقادى قوم عرب و سایر ملل مخالف بوده و
تمام مقدسات اجتماعى و دینى و فکرى مردم دنیا مخصوصا نژاد عرب را تحقیر
مینمود لذا از دور و نزدیک هر کسى شنید پرچم مخالفت بر افراشت حتى
اقرباء و نزدیکان او نیز در مقام طعن و استهزاء در آمدند.در تمام این
مدت که حیرت و جذبه الهى سراپاى وجود مبارک آنحضرت را فرا گرفته و
بشکرانه این موهبت عظمى بدرگاه ایزد متعال سپاسگزارى و ستایش مینمود
چشمان درشت و زیباى على علیه السلام او را نظاره میکرد و از همان لحظه
اول که از بعثت پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم آگاه گردید با اینکه
ده ساله بود با سلام گرویده و مطیع پیغمبر شد و اولین کسى است از مردان
که به آنحضرت گرویده است و این مطلب مورد تصدیق تمام مورخین و محدثین
اهل سنت میباشد چنانکه محب الدین طبرى در ذخائر العقبى از قول عمر مىنویسد
که گفت:
کنت انا و ابو عبیدة و ابوبکر و جماعة اذ ضرب رسول الله (ص) منکب على
بن ابیطالب فقال یا على انت اول المؤمنین ایمانا و انت اول المسلمین
اسلاما و انت منى بمنزلة هارون من موسى.
من با ابو عبیدة و ابوبکر و گروهى دیگر بودم که رسول خدا صلى الله علیه
و آله و سلم بشانه على بن ابیطالب زد و فرمود یا على تو از
مؤمنین،اولین کسى هستى که ایمان آوردى و تو از مسلمین اولین کسى هستى
که اسلام اختیار کردى و مقام و نسبت تو بمن مانند مقام و منزلت هارون
است بموسى.
جایگاه على در قرآن در رابطه با
پیامبر (ص)
در سال نهم پس از هجرت پیامبر،گروهى
به نمایندگى از نصاراى نجران یمن به مدینه آمدند تا راجع به اسلام از
پیامبر (ص) سؤالهایى بکنند و با او درباره دین به احتجاج پردازند .و
میان آنان با پیامبر بحث و گفتگویى شد که پیامبر در این گفتگو موضع
مثبت اسلام را نسبت به حضرت مسیح و تعلیمات او بیان کرد.و لیکن آنان در
موضع منفى خود نسبت به تعلیمات اسلامى پافشارى کردند.آن گاه وحى نازل
شد و پیامبر را مأمور به مباهله با آنان ساخت .مباهله نفرین کردن دو
گروه متخاصم است تا بدان وسیله خداوند بر آن که باطل است عذابش را نازل
کند:�هر کس پس از روشن شدن جریان با تو مجادله کند.بگو بیایید فرزندان
و زنان و نزدیکان خود را گرد آوریم،لابه و زارى کنیم و لعنت خدا را
نثار دروغگویان گردانیم� (1) .
پیامبر (ص) به دلیل مأموریتى که داشت
دچار زحمت شد و آن گروه مسیحى را به مباهله دعوت کرد.نیشابورى در
تفسیر:غرائب القرآن و عجائب الفرقان خود،مطلب زیر را نقل کرده
است:�پیامبر به آنان فرمود:خداوند مرا مأمور کرده است که اگر پذیراى
برهان نشدید با شما مباهله کنم،گفتند اى ابو القاسم!ما باز مىگردیم و
درباره کار خود با هم مشورت مىکنیم،آن گاه به نزد تو مىآییم.و چون
بازگشتند به شخص دوم هیأت نمایندگى که مردى کاردان و با تدبیر بود
گفتند:اى عبد المسیح!نظر تو چیست؟اوگفت:به خدا قسم اى جمعیت نصارا شما
دانستید که محمد پیامبرى است فرستاده از جانب خدا.و براستى سخن قاطع را
درباره صاحبتان مسیح براى شما بیان کرد.و به خدا سوگند،هرگز قومى با
پیامبرى مباهله نکرد مگر آن که بزرگ و کوچک آنان از میان رفتند.و شما
اگر این کار را بکنید بیچاره مىشوید!اگر خوش ندارید،در موضع خود
بایستید و بر دین خود پافشارى ورزید و این مرد را به حال خود واگذارید
و به شهرهاى خود باز گردید.
هیأت نمایندگى مسیحیان به حضور پیامبر
(ص) آمد،دیدند او براى مباهله بیرون آمده است در حالى که عبایى از موى
سیاه بر دوش داشت؛حسین (ع) در آغوش آن حضرت بود و دست حسن (ع) را در
دست داشت و فاطمه (ع) در پى او حرکت مىکرد،على (ع) نیز پشت سر فاطمه
حرکت مىکرد،و پیامبر (ص) به آنها مىگفت هر وقت من دعا کردم شما آمین
بگویید.اسقف نجران رو به همراهان کرد و گفت:اى گروه نصارا!من چهرههایى
را مىبینم که اگر دست به دعا بردارند و از خداوند بخواهند که کوه را
از جا بکند،فورا خواهد کند!پس با او مباهله مکنید که هلاک مىشوید و بر
روى زمین تا روز قیامت یک مسیحى باقى نخواهد ماند.سپس،رو به پیامبر
کردند و گفتند:اى ابو القاسم!تصمیم ما این است که با تو مباهله نکنیم...�
طبرى در تفسیر خود از چندین طریق نقل
کرده است که پیامبر خدا (ص) على،فاطمه،حسن و حسین را در داستان مباهله
به همراه خود آورده بود
و در صحیح مسلم از سعد بن ابى وقاص
روایت شده است که چون این آیه نازل شد:�بیایید فرزندان و...خود را گرد
آوریم�پیامبر خدا (ص) على،فاطمه،حسن و حسین را طلبید و گفت:بارلها
اینان اهل بیت منند� .خداوند پیامبرش را مأمور کرده
بود تا به هیأت نمایندگى نجران بگوید:�بیائید فرزندان،زنان و نزدیکان
خود را گرد آوریم...�براى اطاعت این فرمان پیامبر حسنین را حاضر کرد که
پسران دختر او و در حقیقت فرزندان او بودند؛فاطمه را به حضور خواست که
او برجستهترین زنان از اهل بیت رسول بود.و لیکن چرا به همراه آنان على
را آورده بود که نه از پسران پیامبر است و نه از زنان او؟
براى على در آیه مبارکه جایى نیست،مگر
این که داخل در فرموده خداى متعال�انفسنا�باشد .براستى که بردن على
دلیل بر این است که پیامبر خدا او را به منزله خود به حساب مىآورد و
اگر پیامبر خدا او را چنین به حساب مىآورد پس،در حقیقت او را در میان
همه مسلمانان ممتاز دانسته است.پیامبر خدا در موارد مختلفى صریحا مىفرمود:على
از من است و من از اویم.و حبشى بن جناده روایت کرده است که او خود از
پیامبر خدا شنید که مىفرمود:�على از من است و من از او و کسى از جانب
من کارى را انجام نمىدهد بجز على.�
امیرالمؤمنین على علیه السلام در
یک نگاه
کنیه على (ع)
آن حضرت
را به دو کنیه ابو الحسن و ابو الحسین نامیدهاند.امام حسن (ع) در حیات
پیامبر پدرش را با کنیه ابو الحسین و امام حسین (ع) او را با کنیه ابو
الحسن مىخواندهاند.پیامبر نیز وى را با هر دوى کنیهها خطاب مىکرده
است.چون پیامبر وفات یافت على (ع) را به این دو کنیه صدا مىکردند.یکى
دیگر از کنیههاى على (ع) ،ابو تراب است که آن را پیامبر برگزیده و بر
وى اطلاق کرده بود.
در
استیعاب نقل شده است:�به سهل بن سعد گفته شد:حاکم مدینه مىخواهد تو را
وادارد تا بر فراز منبر،على را دشنام گویى.سهل پرسید:چه بگویم؟گفت:باید
على را با کنیه ابو تراب خطاب کنى.سهل پاسخ داد:به خدا سوگند جز پیامبر
کسى على را بدین کنیت،نامگذارى نکرده است. پرسید:چگونهاى ابو
العباس؟جواب داد:على (ع) نزد فاطمه رفت و آنگاه بیرون آمد و در حیاط
مسجد دراز کشید و به خواب رفت.پس از او،پیغمبر (ص) پیش فاطمه آمد و از
او پرسید:پسر عمویت کجاست؟فاطمه گفت:اینک او در مسجد آرمیده است.پیامبر
به صحن مسجد آمد و على را دید که ردایش بر پشت مبارکش افتاده و پشتش
خاک آلود شده است.پیامبر با دستشروع به پاک کردن خاک از پشت على کرد و
فرمود:بنشین اى ابو تراب!به خدا سوگند جز پیامبر کسى او را بدین
نام،نخوانده است.و قسم به خدا در نظر من هیچ اسمى از این نام دوست
داشتنىتر نیست.�
نسایى
در خصایص از عمار بن یاسر نقل کرده است که گفت:�من و على بن ابیطالب
(ع) در غزوه عشیره از قبیله ینبع با یکدیگر بودیم.تا آنجا که عمار
گفت:سپس خواب هر دوى ما را فرا گرفت، من و على به راه افتادیم تا آنکه
در زیر سایه نخلها و روى زمین خاکى و بى گیاه آرمیدیم.سوگند به خدا که
جز پیامبر کسى ما را از خواب بیدار نکرد.او با پایش ما را تکان مىداد
و ما به خاطر آنکه روى زمینى خاکى دراز کشیده بودیم،به خاک آلوده
شدیم.در آن روز بود که پیغمبر (ص) به على (ع) فرمود.تو را چه مىشود اى
ابو تراب؟چرا که پیامبر آثار خاک را بر على (ع) مشاهده کرده بود.�
البته
ممکن است که این واقعه چند بار اتفاق افتاده باشد.در روایتى دیگر آمده
است:چون پیامبر على را در سجده دید در حالى که خاک بر چهرهاش نشسته و
یا آنکه گونهاش خاک آلود بوده به او فرمود:�ابو تراب!چنین کن�.
همچنین
گفته شده است پیامبر با چنین کنیهاى،على (ع) را خطاب کرد.چرا که
گفت:اى على! نخستین کسى که خاک را از سرش مىتکاند تویى.
على (ع)
،این کنیه را از دیگر کنیهها بیشتر خوش مىداشت.زیرا پیامبر وى را با
همین کنیه خطاب مىکرد.دشمنان آن حضرت مانند بنى امیه و دیگران،بر آن
حضرت به جز این کنیه نام دیگرى اطلاق نمىکردند.آنان مىخواستند با
گفتن ابو تراب،آن حضرت را تحقیر و سرزنش کنند و حال آنکه افتخار على
(ع) به همین کنیه بود.دشمنان على،به سخنگویان دستور داده بودند تا با
ذکر کنیه ابو تراب بر فراز منابر،آن حضرت را مورد سرزنش قرار دهند و
این کنیه را براى او عیب و نقصى قلمداد نمایند.چنان که حسن بصرى گفته
است،گویا که ایشان با استفاده از این عمل،لباسى پر زیب و آرایه بر تن
آن حضرت مىپوشاندند.چنان که جز نام ترابى و ترابیه بر پیروان امیر
المؤمنین (ع) اطلاق نمىکردند.بدان گونه که این نام،تنها بر شیعیان على
(ع) اختصاص یافت.
کمیت مىگوید:
گفتند
رغبت و دین او ترابى است من نیز به همین وسیله در بین آنان ادعا کنم و
به این لقب مفتخر مىشوم.
هنگامى
که کثیر غرة گفت:جلوه آل ابو سفیان در دین روز طف و جلوه بنى مروان در
کرم و بزرگوارى روز عقر بود،یزید بن عبد الملک به او گفت:نفرین خدا بر
تو باد!آیا ترابى و عصبیت؟!در این باره مؤلف در قصیدهاى سروده است:
به نام
دو فرزندت،مکنى شدى و نسل رسول خدا در این دو فرزند به جاى ماند پیامبر
تو را بو تراب خواند دشمنان آن را بر تو عیب مىشمردند و حال آنکه براى
تو این کنیه افتخارى بود
لقب على (ع)
ابن
صباغ در کتاب فصول المهمه مىنویسد:لقب على (ع) ،مرتضى،حیدر،امیر
المؤمنین و انزع (و یا اصلع) (کسى که اندکى از موى جلوى سرش ریخته
باشد.) و بطین (کسى که شکمش بزرگ است.) و وصى بود.آن حضرت به لقب اخیر
خود در نزد دوستان و دشمنانش شهره بود.در روز جنگ جمل جوانى از قبیله
بنى ضبه از سپاه عایشه بیرون آمد و گفت:
ما
قبیله بنى ضبه دشمنان على هستیم که قبلا معروف به وصى بود على که در
عهد پیامبر شهسوار جنگها بود من نیز نسبتبه تشخیص برترى على نابینا و
کور نیستم اما من به خونخواهى عثمان پرهیزگار آمدهام زیرا ولى،خون ولى
را طلب مىکند
و مردى
از قب