فراهم آوردن زمینه های ظهور، از جمله شرایط ظهور به حساب میآید، و تا
زمینه ظهور فراهم نشود، حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ ظهور نخواهد کرد. حال
باید توجه داشت که برخی از شرایط ظهور، با گذشت تاریخ و ظلم و جور
انسانها، پیشرفت علم و دانش بشری و در نتیجه آگاهی مردم دنیا و ناامید شدن
مردم از نحله ها و مذهبهای بشری و حکومت های مختلف فراهم میشود؛ و
بایسته است برخی دیگر از آنها به دست ما انسانها و دوستداران آن حضرت فراهم
آید.
اما سؤال این است که چگونه میتوان زمینهظهور را فراهم آورد؟
برای فراهم آوردن زمینه های ظهور حضرت میتوان موارد متعددی را ذکر کرد؛
1 . تحوّل جامعه بشری
ایجاد آگاهی و آمادگی جامعه بشری برای حقّ و حقیقت و مخالفت جدّی با
ظلم و جور در یکی از زمینه های مهم برای ظهور آن حضرت است. و این مهمّ بر
عهده همه ما مسلمانان و شیعیان است.
ما باید با استفاده از علم و تکنولوژی، حقایق اسلام را به گوش جهانیان
برسانیم، آنها را با زیباییهای مکتب اهل بیت پیامبر ـ علیهم السّلام ـ که
هماهنگ با فطرت انسانی است آشنا بسازیم؛ تا همان گونه که در احادیث آمده
است، با شناخت زیباییهای مکتب اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ و مقایسه آن با
سایر مکاتب و فرهنگها، حق را از باطل تشخیص داده، از آنها دل کنده و به
حقیقت بپیوندند و آن زمان که مردم جهان با دروغگوییهای حکّام هواپرست و
جاه طلب آشنا و بر ناتوانی آنها از سعادتمندی جامعه بشری آگاه شدند، قهراً
مستأصل شده و بدنبال یک منجی مصلح بوده و خود به خود برای پذیرش حق و حقیقت
آمادگی پیدا میکنند و قدر آن منجی را ارج مینهند.
اصولاً باید توجّه داشت که یکی از علل غیبت امام عصر ـ علیه السّلام ـ
نیز، عدم آمادگی مردم برای پذیرش حق و حقیقت بوده است. چرا که بر اثر جهل
مردم و ظلم حکّام زمان، همه ائمّه قبلی یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند،
لذا برای حفظ حجّت الهی و خالی نماندن زمین از وجود آن، دوران غیبت شروع و
تا فراهم شدن زمینه ظهور ادامه خواهد داشت.
اگر برای جامعه بشری این آمادگیها و آگاهیها حاصل نشود، حضرت تشریف
بیاورند، آن حضرت نیز مانند امامان معصوم سابق به شهادت خواهد رسید.
بنابراین رشد و آگاهی عموم مردم محروم و مستضعف، میبایست به درجه ای برسد
که نور وجود امام را لمس کرده، مثل پروانه گرد شمع وجود او گرد آیند. باید
درجه رشد و آگاهی آنان به حدّی برسد که از مدّعیان حقوق بشر و دموکراسی،
ناامید شده و همه منتظر ظهور منجی بزرگ الهی باشند.
2. انقلاب و تحوّل روحی افراد
تغییر و تحوّل روحی و خودسازی و تهذیب نقش مهمی در ایجاد انقلاب بزرگ و
به پیروزی رساندن آن دارد و با تحولات بیشتر در روحیه انسانها و ساخته شدن
نیروهای با صلابت میتوان اذعان داشت یکی دیگر از زمینه ها فراهم آمده.
است. باید بدانیم که امام زمان ـ علیه السّلام ـ هم به انتظار لحظه ای است
که این تحوّلات درونی در قلب و روح انسانها به وجود آمده و به حدّ کمال
خود برسد تا ظهور برای حضرت میسر شود.
چنان چه افرادی که شایستگی همراهی با حضرت را داشته باشند فراهم آیند،
یکی دیگر از مقدمات ظهور مهیّا میگردد. و با خودسازی این افراد نیروی
انسانی انقلاب بزرگ مهدی ـ علیه السّلام ـ تشکیل میگردد و حضرت با آن
نیروها منویّات خود را به پیش میبرد.
پیداست، انقلابی با آن عظمت و وسعت و رسالت سترگ، انسانها و عوامل
بزرگی را میطلبد تا قادر به پیاده کردن رسالت عظیم خود باشد؛ انسانهایی
خود ساخته و از جان گذشته، فقیه، سیاستمدار، مدیر و مدبّر، مبارز و شجاع
و... .
بنابراین ما با خودسازی و تهذیب و اصلاح خود میتوانیم در تحول جامعه
هم مؤثر بوده و در نتیجه زمینه برای ظهور حضرت بیش از پیش فراهم آید.
3. انتظار سازنده
افضل اعمال امّتی انتظار الفرج[1]؛ برترین اعمال امّت من امید و انتظار گشایش (کارها و گرفتاریها به دست با کفایت حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ ) است.
انتظار سازنده و صحیح، مکتب انسان سازی و انقلاب است. انتظاری که
برترین اعمال امّت پیامبر شمرده شده است، ریشه و اساس دو نکته مذکور
(خودسازی افراد و ساختن جامعه) است. تا امید و انتظار و در نتیجه صبر و
تحمّل مشکلات نباشد، انسان قادر به خودسازی و دیگر سازی نیست. انتظار به
انسان امید و عشق میبخشد، توان وحوصله و حرکت و تلاش میدهد؛ در نتیجه،
افراد را امیدوار، شاداب، پرتلاش و هدفمند بار میآورد؛ یعنی همان چیزی که
لازمه فراهم آوردن مقدمات انقلاب بزرگ و جهانی حضرت مهدی (عج) است.
"مکتب تشیّع، همواره یک آرزوی مقدّسی را در قلب پیروان خود می پروراند؛
و آن، آرزوی ظهور حضرت حجّت ـ علیه السّلام ـ و ریشه کن کردن ظلم و ستم و
سیطره عدل و داد بر این جهان است. آرزو اساسی ترین محرّک یک انسان در
فعّالیّت های روزمره اوست. انسانی که آرزو و طلب و خواسته ای نداشته باشد،
یک مرده متحرک است. افراد آرزوهای مختلفی دارند. مکتب تشیّع به پیروان خود
تعلیم می دهد که آرزوی اصلی و اساسی آنان ظهور حضرت حجّت ـ علیه السّلام ـ
باشد؛ چرا که اگر او ظهور کند، همه مشکلات رفع می گردد؛ تمام مشکلات وقتی
حلّ می شود که مدینه فاضله آن حضرت به دست مبارک او پیاده شود.[2]
4. برپایی قیام ها و انقلاب های ظلم ستیز و عدالت خواهانه
از اموری که باعث تسریع در انقلاب جهانی حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ
شده و موجب بیداری، آگاهی... جامعه جهانی و در نتیجه فراهم آمدن زمینه
ظهور می گردد قیام ها و انقلاب های اسلامی و بیدارگرایانه است. یکی از این
انقلاب ها که تأثیر بسزایی در این رابطه داشته و موجب مطرح شدن اسلام و
فرهنگ تشیّع در بین مردم جهان گردیده، انقلاب بزرگ ملّت ایران به رهبری
بزرگ مردی از سلاله پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می باشد. با مطالعه
روایات، چنین به نظر می آید که این انقلاب، همان حرکت آگاهی بخش و زمینه
ساز قیام حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ است؛ چنانکه روایات گوناگونی که بعضی
از آنها در توصیف رهبر این قیام، و بعضی در وصف مردم و قیام گران، و اینکه
از چه منطقه ای و... هستند، وارد شده است.[3]
بنابراین از وظایف و مسؤولیّت های ما است که از این انقلاب پاسداری
نموده و در ترویج و پربارتر کردن آن بکوشیم، اهداف آن را زنده و در راه
تحقّق آنها تلاش کنیم. تا ان شاء الله، با آگاه ساختن مردم جهان، از ظلم و
ستم مستکبران، آشنایی هر چه بیشتر آنان با فرهنگ اسلام و اهل بیت و...،
زمینه ظهور حضرت قائم (عج) را فراهم آوریم.
پیداست، که این امور مهمّ و سنگین، بدون داشتن قدرت و مکنت، تحت لوای
یک دولت قدرتمند، امکان پذیر نیست. بنابراین می بایست، در حفظ نظام مقدس
جمهوری اسلامی و به ثمر رسیدن اهداف آن، به عنوان زمینه ساز قیام حضرت مهدی
ـ علیه السّلام ـ ، تلاش همه جانبه کرد.